حسینی‌پور: برای گسترش کتابفروشی‌ها تلاش کنیم
19/06/1397 17:27

نیکنام حسینی‌پور، مدیر عامل موسسه خانه کتاب در مراسم افتتاح رسمی کتابفروشی سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: : هر کتابفروشی که در ایران افتتاح شود مایه خوشحالی است چراکه کتابفروشی‌ها سلول‌های تنفسی شهر هستند. بررسی‌های میدانی نیز نشان می‌دهد در کشورهایی که کتابفروشی‌های بیشتری وجود داشتند آسیب‌های اجتماعی کمتر شده است بنابراین تلاش ما باید برای گسترش کتابفروشی‌ها باشد.

به گزارش  روابط عمومی موسسه خانه کتاب، مراسم افتتاح رسمی کتابفروشی سازمان زیباسازی شهر تهران و رونمایی از 14 عنوان کتاب تازه منتشر شده این سازمان با حضور برزین ضرغامی، مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران، نیکنام حسینی‌پور، مدیر عامل موسسه خانه کتاب و جمعی از نویسندگان، محققان و کارشناسان حوزه شهری دوشنبه 19 شهریور در محل این کتابفروشی برگزار شد.
نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل خانه کتاب در این مراسم گفت: هر کتابفروشی که در ایران افتتاح شود مایه خوشحالی است چراکه کتابفروشی‌ها سلول‌های تنفسی شهر هستند. بررسی‌های میدانی نیز نشان می‌دهد در کشورهایی که کتابفروشی‌های بیشتری وجود داشتند آسیب‌های اجتماعی کمتر شده است بنابراین تلاش ما باید برای گسترش کتابفروشی‌ها باشد.


وی ادامه داد: سازمان زیباسازی شهرداری تهران در موضوعاتی چون طراحی شهری و زیباسازی می‌تواند مرجعیتی برای تمام مناطق ایران باشد چراکه شهرستان‌ها اغلب از تهران الگو می‌گیرند. از سوی دیگر این کتابفروشی نباید تنها به فروش کتاب منحصر شود و باید پاتوقی برای مولفان، طراحان و... باشد. در همین راستا ما آمادگی برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب در حوزه زیباسازی در شهرداری تهران را داریم. همچنین در خانه کتاب جایزه نشان شیرازه طراحی شده که مرتبط با طراحی و زیبا آرایی کتاب است و همانگونه که در اجرای آن فرهنگستان هنر با ما همکاری می‌کند می‌توانیم از ظرفیت سازمان زیباسازی شهرداری تهران استفاده کنیم.
 

حسینی‌پور در پایان، راه اندازی جایزه کتاب سال زیباسازی شهری را نیز پیشنهاد داد و گفت: سازمان زیباسازی شهرداری تهران به مرور می‌تواند این جایزه را با همکاری ما برگزار کند تا از این طریق زمینه ماندگاری بیشتری را برای آثار مولفان و مترجمان این حوزه فراهم کند.


برزین ضرغامی، مدیرعامل سازمان زیباسازی نیز در بخش دیگری از این مراسم با تاکید بر اینکه نمی‌خواهیم با بخش خصوصی در حوزه نشر و تولید کتاب رقابت کنیم، گفت: ورود سازمان زیباسازی به این حوزه به دلیل نبود ناشران تخصصی در حوزه زیباسازی بوده و به مرور یکی از اقدامات ما واگذاری این کتابفروشی و انتشارات به یکی از تشکل‌های نشر یا ناشرانی است که به موضوع طراحی شهری و زیباسازی مسلط باشند و بتوانند این مجموعه را اداره کنند.


ضرغامی یادآور شد: بنابراین سازمان زیباسازی بنا به ضرورت در این حوزه ورود پیدا کرده تا تنوعی را فراهم آورد و امیدواریم با ایجاد فضای رقابتی برای ناشران تخصصی در این حوزه امکان واگذاری انتشارات و کتابفروشی به وجود بیاید.


وی با اشاره به مشکل دسترسی به آثار سازمان هم بیان کرد: در حوزه توزیع متاسفانه یکی از مشکلات ما این بوده که مخاطبان نتوانستند به آثار دسترسی پیدا کنند و از همین منظر این کتابفروشی تاسیس شده است.
 

مدیرعامل سازمان زیباسازی در پایان از همکاری این سازمان با موسسه خانه کتاب درباره تجلیل و تقدیر از مولفان و مترجمان این حوزه خبر داد و گفت: با تجلیل از فعالان این حوزه می‌توان فضای تعاملی را در این باره به وجود آورد.

بهروز فتحی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان زیباسازی شهر تهران نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه ساماندهی و توزیع آثار سازمان یکی از دغدغه‌های همیشگی ما بوده عنوان کرد: ما برای بحث توزیع کتاب از موسسه خانه کتاب طلب کمک کردیم و بر همین اساس هم طرح‌های فروش آنلاین با یک شرکت و نیز همکاری با مناطق دیگر شهرداری و برخی از کتابفروشی‌های شهری فراهم شده است.
 

وی ادامه داد: افتتاح کتابفروشی سازمان امکان دسترسی مردم را به تولیدات مکتوب فراهم می‌کند این در حالی بود که پیش از این عرضه به درستی صورت نمی‌گرفت و اکنون امیدواریم با این اقدام زمینه دسترسی دانشجویان، پیمانکاران و کارشناسان راحت‌تر شود. همچنین قرار است جلسات نقد و بررسی کتاب‌های فاخر سازمان با همکاری خانه کتاب در 10 جلسه تا پایان سال جاری برگزار شود.  از سوی دیگر خانه اندیشمندان اکنون جلسات نقد و بررسی کتاب را برگزار کرده و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز طی تفاهنامه‌ای قرار است بخش دیگری از آثار این سازمان را نقد و بررسی کند.


مهدی اصل فلاح از نویسندگان حوزه زیباسازی شهری با اشاره به اینکه برای اداره شهر می‌توان دو رویکرد داشت گفت: نخست نگاه مبتنی بر رشد و توسعه شهری بر اساس اینکه شهر راهش را پیدا کند و دیگری نگاه مبتنی بر نظریه‌پردازی و کار عملی است. بر همین اساس سازمان زیباسازی به عنوان متولی بزرگترین شهر کشور مسئولیت برنامه‌ریزی فعالیت‌های علمی و نظری را در زیباسازی بر عهده داشته و رویکرد دوم را اتخاذ کرده است.
 

وی با تاکید بر تاسیس این کتابفروشی بر این اساس که شهر باید با اندیشه اداره شود گفت: متاسفانه نبود نگاه نظام‌مند و سیستماتیک در زیباسازی شهر تهران یکی از مشکلات ماست و باید بین متخصصان مختلف این حوزه فرایندهای تعاملی به وجود بیاید. ما حوزه‌های مختلفی مانند طراحی شهری، معماری؛ طراحی گرافیک و ... داریم که هر کدام فعالیت‌های موفق اما جزیره‌ای دارند و می‌توانند با یکدیگر هم افزایی پیدا کنند.
 

نویسنده کتاب «بنیان‌های طراحی در زیباسازی شهری» همچنین برای این کتابفروشی پیشنهادهایی را ارائه کرد و افزود: اجرای ایده کافه کتاب و پاتوق فرهنگی برای فعالان این حوزه، ورود به فضای مجازی و استفاده از ظرفیت‌های آن برای نشر آثار و نگاهی که هم افزایی تخصص‌ها را در زیباسازی شهری دنبال می‌کند از جمله مواردی است که می‌توان برای بهبود این کتابفروشی دنبال کرد.


کیانوش معتقدی، نویسنده کتاب «نستعلیق‌ها و محراب‌های سفالی» که کتابش امروز رونمایی شد، نیز در بخش دیگری از این مراسم ضمن انتقاد از بین بردن هویت طهران قدیم طی سال‌های گذشته گفت: چاپ کتاب می‌تواند کمترین کار برای حفظ و مستندنگاری هویت شهر تهران باشد و در این زمینه سازمان زیباسازی یکی از مهمترین متولی‌هاست که می‌تواند به ثبت و ضبط تصاویر و زیبایی‌های تهران کمک کند.
 

سید مجتبی موسوی، معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی نیز در پایان با اشاره به حجم تولیدات مکتوب سازمان عنوان کرد: 20 سال گذشته ناشران و فعالان تخصصی برای حوزه زیباسازی وجود نداشتند اما با ورود سازمان زیباسازی به این مباحث آثار تخصصی در این باره تولید شده است.
 

وی تاکید کرد: این روزها انتقادهایی نسبت به تاسیس این کتابفروشی می‌شنویم که چرا یک سازمان باید به این مباحث ورود پیدا کند. علت این است که در این حوزه ناشران خصوصی وجود ندارند و اساسا تولیداتی در بازار وجود ندارد که مخاطب به آن دسترسی داشته باشد.