تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۲۵ | شناسه مطلب : ۲۴۶۲۴ | تعداد بازدید :

برگزاري نمايشگاه مجازي مي‌تواند به بهتر شدن وضعيت نشر كشور كمك كند


برگزاری نمایشگاه مجازی می‌تواند به بهتر شدن وضعیت نشر کشور کمک کند

شیوا مقانلو گفت: تمام ما که در حیطه کتاب و فرهنگ فعالیت می¬کنیم، چه بخش دولتی و چه بخش خصوصی، قطعا هدف و آرزوئی جز ارتقا سطح کتابخوانی جامعه نداریم و بنابراین باید در چنین فرصت¬هایی به شکل متحد، نهایت تلاش جمعی را انجام دهیم.

شیوا مقانلو نویسنده و مترجم در گفت‌وگو با روابط‌عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران در خصوص برگزاری نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران اظهار کرد: در ایام کرونا و به خاطر مسائلی که به طبع آن به وجود آمد اکثر اهالی کتاب به سمت خرید و فروش و اطلاع‌رسانی اینترنتی و ارتباطات جهان مجازی رفتند؛ مخاطبان کتاب نیز تا حدی به این امر عادت کردند که کتاب موردنظر خود را به صورت مجازی بخرند، یا آثار مورد نیاز خود را تلفنی به ناشران و کتابفروشان سفارش دهند تا کتاب با پیک به دستشان برسد؛ یا حتی E-book های اصل بخرند.

 

وی در ادامه بیان کرد: در واقع کرونا سبب شد این فرهنگ تا حدی میان مردم جا بیفتد. ولی براساس تجربه من از مخاطبانمان، مخاطب ایرانی همچنان مواجهه رو در رو، هنگام خرید کتاب را بیشتر دوست دارند.

 

او ضمن بیان این که به لحاظ تاثیر روانی اکثر مردم دوست دارند کتاب را از نزدیک ببیند، توضیحات کتابفروش را بشنوند، در فضا و شور و حال نمایشگاه قرار بگیرند و با نویسنده و مترجم آثار از نزدیک دیدار کنند عنوان کرد: بنا به این دلایل فوق، وجود یک نمایشگاه واقعی با مواجهه مستقیم قطعا تاثیر بیشتری بر فروش دارد اما به هرحال در شرایط کنونی چاره‌ای جز برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی نداریم، پس باید از وضع موجود بیشترین استفاده را ببریم.

 

این نویسنده همچنین گفت: نکته‌ قابل اهمیت این است که این نمایشگاه باید تفاوتی با سایت‌های فروش همیشگی و معمولی خود ناشران داشته باشد. تمام ناشران در این چند ماه کتاب‌هایشان را در سایت‌ها و صفحات اینستاگرام خود نمایش می‌دهند و مردم نیز آن­ها را مشاهد می‌کنند و سفارش می­دهند، پس نمایشگاه مجازی حتما باید چندین پله جلوتر باشد.

 

مقانلو در ادامه افزود: از دید من برگزاری میزگردها، جلسات‌ گفت‌وگو و برنامه‌های جدی و جالبی که شاید خود ناشران و مولفان در حالت عادی آن‌ها را برگزار نکنند می‌‌تواند چنین پله­ای باشد. تنوع در برگزاری برنامه‌های جنبی، استفاده از کارشناسانی که برای مخاطبان شناخته­شده و جذاب باشند، برگزاری میزگردهای حرفه­ای با حضور دیدگاه­های مختلف و حتی متضاد نیز می‌توانند از عوامل جذب مخاطب باشد. مساله مهم دیگر، وجود تخفیف­ها و کمک­های فرهنگی مختلف به خریداران است که قطعا در جلب مخاطب مهم است.

 

این مترجم با اشاره به سایر نمایشگاه های مجازی در خارج از ایران، اظهار کرد: امسال به عنوان دبیر بین‌المللی نشر نیماژ کتاب­هایمان را به نمایشگاه‌های بین­المللی مجازی فرانکفورت و پکن بردیم و برای چند نمایشگاه دیگر هم ثبت نام کرده‌ایم. شاید در دنیا نمایشگاهی جدی‌تر و مهم­تر از فرانکفورت نداریم که شکل واقعیش هرساله هم به بهترین شکل برگزار می­شد، ولی نمایشگاه مجازی امسال ‌متاسفانه سردرگم و آشفته بود و به نتایج دلخواه خودشان هم نرسید. یعنی برگزاری مجازی هر نمایشگاهی محل آزمون و خطای بسیار است و قطعا نمایشگاه مجازی کتاب تهران هم در این اولین دوره خود از آن بری نیست، ولی قطعا می­شود با توجه به تجربیات کسب شده از نمایشگاه­های مجازی دیگر کشورها، درصد موفقیت خودمان را بالا ببریم و به بهترین نحو آن را برگزار کنیم.

 

او همچنین بیان کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با توجه به پیشینه و سطح تبلیغاتی که برای آن صورت می­گرفت، شناخته شده بود و بسیاری از مخاطبان از شهرها و روستاهای مختلف در نمایشگاه حضور پیدا کرده و حتی خرید یکسال خود را انجام می‌دادند. برای موفقیت نمایشگاه مجازی کتاب تهران نیز اطلاع­رسانی بسیار مهم است و باید به همه مردم در تمام سطح کشور آگاهی داد.

 

شیوا مقانلو در پایان گفت: در هر صورت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران با رعایت پیش شرط‌های لازم آن می‌تواند به بهتر شدن وضعیت نشر کشور کمک کند. تمام ما که در حیطه کتاب و فرهنگ فعالیت می­کنیم، چه بخش دولتی و چه بخش خصوصی، قطعا هدف و آرزوئی جز ارتقا سطح کتابخوانی جامعه نداریم و بنابراین باید در چنین فرصت­هایی به شکل متحد، نهایت تلاش جمعی را انجام دهیم.

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول تا ششم  بهمن ماه برگزار خواهد شد.

 


نظرات کاربران

    نظر خود را درباره این مطلب، با دیگر بازدید کنندگان سایت به اشتراک بگذارید !

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *