تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۲ | شناسه مطلب : ۲۵۵۸۰ | تعداد بازدید :

براي خلق مفاهيم بايد به روانشناسي كودك و نوجوان توجه كرد

در رونمایی از کتاب «بارانی ترین بودی» مطرح شد؛

برای خلق مفاهیم باید به روانشناسی کودک و نوجوان توجه کرد

کمال شفیعی مشعوف در رونمایی از کتاب «بارانی ترین بودی» اظهار کرد: برای خلق مفاهیم ابتدا باید روانشناسی کودک و نوجوان را در نظر بگیریم و به آنها صلح، محبت و نوع دوستی را آموزش دهیم. اگر قرار است مفهومی را به کودکانمان آموزش دهیم این مفهوم باید به صورت زیرپوستی و غیرمستقیم باشد و به بچه‌ها بیاموزیم که ما تا زمانی که امکان دارد باید خواهان صلح و آرامش باشیم.

به گزارش ستاد خبری بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، رونمایی از کتاب «بارانی ترین بودی»، از سلسله نشست‌های خانه کتاب و ادبیات ایران دوشنبه (یکم آذرماه 1400) با همکاری سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس و با حضور عباس بایرامی( رئیس سازمان ادبیات و دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس) ، کمال شفیعی مشعوف (شاعر و نویسنده معاصر) و طیبه شامانی (شاعر) برگزار شد.

 

در تولید و نشر کتاب‌های دفاع مقدس تنوع داریم

در ابتدای این آیین عباس بایرامی رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، گفت: ما تنوع بسیار خوبی در تولید و نشر کتاب‌های دفاع مقدس در موضوعات مختلف داریم. ولی تصورم این است که در حوزه کودک و نوجوان آنطور که باید و شاید ورود نکردیم، اما باید کارهای فاخر و بزرگ انجام ‌دهیم.

 

وی با اشاره به این‌که در ابتدای راه قرار داریم، اظهار کرد: اما آمادگی پشتیبانی از اهالی فن، شاعران، نویسندگان و تصویرگران بزرگوار را داریم که با حضور آنها توانستیم بهترین کتاب‌ها را مثل کتاب «بارانی ‌ترین بودی» را به جامعه ادبی و هنری خصوصا فرزندان این مرز و بوم ارائه کنیم تا قطره‌ای از آن اقیانوس بیکران ایثار و از خودگذشتگی را از این طریق انتقال دهیم. ملتی که  به دنبال سرافرازی است باید از همه داشته‌های گذشتگان خود، آموزه‌ها و تجربیات گذشته، خصوصاً ملت ما که موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را داشته، استفاده کند و بیاموزد تا بتواند در کمال آسایش و آرامش زندگی خوبی را دنبال کند.

 

هر اندازه درباره شهدا بنویسیم، کم است

طیبه شامانی در ادامه این نشست درباره چگونگی سرودن شعر در رابطه با کودکان و نوجوانان در مجموعه «بارانی ترین بودی» پرداخت و بیان کرد: من قبلاً با انتشارات صریر یک کتاب دیگر منتشرکرده بودم که نامزد کتاب سال دفاع مقدس شده بود. برای نوشتن کتاب «بارانی ترین بودی» سفارشی وجود نداشت، این کتاب حاصل چندین سال تلاش من در حوزه دفاع مقدس بوده است.

 

وی همچنین عنوان کرد: هر اندازه درباره شهدا و جانبازان برای نوجوانان کودکان و نوجوانان عزیزمان که با حوزه دفاع مقدس آشنایی ندارند بنویسیم کم است. متاسفانه در حوزه کودکان و نوجوانان کتاب بسیار کم است.

 

تربیت اندیشه بهترین میراث برای فرزندانمان است

در بخش دیگر این نشست کمال شفیعی مشعوف در رابطه با کتاب بارانی ترین بودی، تصریح کرد: عمر مساله ادبیات کودک و نوجوان در کشور ما از ۶ دهه نمیگذرد و در این مدت کارهای بسیار ارزشمندی که دارای استانداردهای جهانی از و افق بسیار روشنی در ادبیات کودک و نوجوان کشورمان و در سطح بین‌الملل تعریف شده است، تولید شد.

 

او با بیان این‌که با حمله عراق به کشور ما پنجره جدیدی به سوی ادبیات کشور ما در حوزه ادبیات دفاع مقدس گشوده شد، اظهار کرد: ادبیات دفاع مقدس در کشورهای دیگر نیز وجود داشت. جنگ و دفاع مقدس دو موضوع جدا هستند. ادبیات ذاتا بهشت تعریف شده برای کودکان و نوجوانان است که باید زیبایی بیافریند. ما آن اندازه که روی مسائل عاطفی و اقتصادی کودکانمان تلاش کردیم،  متاسفانه هیچ وقت روی بحث فرهنگی کودکان خود وقت کافی را صرف نکردیم. پس چگونه توقع داریم در سرزمینی که بذری نکاشتیم، محصولی را درو کنیم. اگر بی اخلاقی ها و دوری از خانواده و اتفاقاتی که را در جامعه خودمان رقم می‌خورد را ‌ببینیم، متوجه می‌شویم این بچه‌ها همان بچه‌هایی هستند که ۲۰ سال پیش آنها را به مهد کودک می‌بردیم و به جای اینکه برای آنها کتاب بخریم و فرهنگ مطالعه را به آن‌ها یاد بدهیم برایشان کفش و کیف می‌خریدیم و به نیازهای جسمانی فرزندانمان بیشتر از نیازهای روحی آنها اهمیت می‌دادیم.

 

وی افزود: وقتی که در ساختار اجتماعی می‌بینیم که یک انسان بدنش به شکل طبیعی سالم است اما خرد او دچار مشکل است می‌گوییم فرد دیوانه است و او را به عنوان یک انسان با شعور ارزیابی نمی‌کنیم. اما بسیاری از افراد دو پا و دست ندارند ولی دانشمند هستند یعنی خرد آنها کار می‌کند. پس می‌توانیم بخشی از جسممان را نداشته باشیم اما خردمند و متعالی باشیم اگر خرد نداشته باشیم و تمام وجود ما سالم باشد، انسان کامل محسوب‌نمی‌شویم.

 

این شاعر همچنین مطرح کرد: چقدر به فکر کودکان  و تعالی روح و فکر آنها بوده‌ایم؟ انسان می‌تواند با یک کلیه زندگی کند، اما وقتی که خرد نباشد نمی‌تواند به زندگی خود ادامه دهد. اگر قرار است میراثی برای فرزندانمان به جا بگذاریم که بعدها جنبه مادی و اقتصادی داشته باشد تربیت اندیشه او است و این اندیشه باید برند باشد. ما باید برای جامعه خودمان برای اینکه جامعه متعالی و رو به کمالی داشته باشیم و بالندگی کشور را ببینیم نیازمند این هستیم که برای کودکانمان فکر، برنامه‌ریزی و تولید محتوا کنیم. بخشی از این تولید محتوا به کتاب بر می‌گردد.

 

وی تاکید کرد: به این نظر که سرانه مطالعه پایین است اعتقاد ندارم. زمانی که جمعیت کشور ما 26 میلیون نفر بود ۲۸ هزار جلد کتاب چاپ می‌شد اما هیچ برنامه‌نرم‌افزاری و تلویزیونی وجود نداشت، بنابراین مردم مجبور بودند که کتاب بخوانند. اما در یک جامعه که ۹۰ میلیون نفر جمعیت دارد و این همه تنوع وجود دارد کمتر مردم به سمت مطالعه می‌روند؟ نه اینگونه نیست؛ ما مدیریت تولید و منابع انسانی نداریم.

 

او کتاب «بارانی ترین بودی» را از لحاظ تصویرگری و محتوا خوب ارزیابی کرد و گفت: کتاب بعدی باید از این جلوتر باشد. کوه با اولین سنگ ریزه‌ها شروع می‌شود و بعد به قله می‌رسد. کارهای بعدی باید بسیار خوب باشد و برای خلق مفاهیم ابتدا باید روانشناسی کودک و نوجوان را در نظر بگیریم و به آنها صلح، محبت و نوع دوستی را آموزش دهیم. اگر قرار است مفهومی را به کودکانمان آموزش دهیم این مفهوم باید به صورت زیرپوستی و غیرمستقیم باشد و به بچه‌ها بیاموزیم که ما تا زمانی که امکان دارد باید خواهان صلح و آرامش باشیم و اگر زمانی ما ناجوانمردانه موردحمله قرار گرفتیم در مقام دفاع برمی‌آییم. چون اگر این لایه را فراموش کنیم کودکان فکر می کنند و به صورت غیرمستقیم می‌آموزند که فقط باید بجنگند، اما جنگ تابعی از دین است.

 

این نویسنده ادامه داد: باید به بچههایمان  بیاموزیم که اگر آزادی‌ها، دین و کشورمان قرار است مورد حمله و سوء استفاده قرار بگیرد همه وظیفه داریم ایثار کنیم. به عنوان مثال، نمونه زیبا و انسانی آن -که یادش گرامی باد- علی لندی است که جان خود را ایثار کرد. باید کارگاه‌های آموزشی برای شاعران و تصویرگران مجموعه شما در نظر بگیریم که دوره آموزشی را با استادان مجرب در حوزه روانشناسی بگذرانند چراکه شعر و ادبیات امروز و ادبیات کودک و نوجوان از نوع  مستقیم گویی دور شده است و باید به صورت غیرمستقیم القا شود.

 

وی یادآور شد: اشتباهی که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان طی سال‌های گذشته شکل گرفت این بود که وقتی می‌خواهیم به تبلیغ یک موضوع بپردازیم آن را به‌صورت گل درشت بیان می‌کنیم و این نوع بیان روی ادبیات ما هم تاثیر نداشته است. پس اگر قرار است کتاب‌های ماندگار با تصاویر ماندگار داشته باشیم باید به شکل غیرمستقیم و زیر پوستی مطالب برای کودکان مطرح کنیم. ضروری است کتاب‌ها در دهه جدید چند رسانه‌ای باشند. یعنی هم نرم افزار بازی و هم خود کتاب به شکل فایل صوتی و اپلیکیشن در کنار آن باشد که کودک بتواند به آن گوش دهد. پس ما نمی‌توانیم امروز با فانوس به جنگ با نورافکن‌های قوی برویم. اگر قرار است از مردم خود دفاع کنیم باید کار خوب تولید کنیم.

 

 

 

 

 کمال شفیعی مشعوف گفت: در کتاب «بارانی ترین بودی» تصویرگیری خوبی صورت گرفته است. شعرها مربوط به سال‌های گذشته است و امروز نقد کردن آن درست نیست. شعرها و تصاویر این کتاب موضوع خود را به طور مستقیم بیان کردند. ما در انجام این کارها دچار تکرار شده‌ایم. باید بستری را فراهم کنیم که گسترش جغرافیای تصویرگری، بصری و زیبایی و ادبی را داشته باشیم و به نوعی معناسازی جدیدی را شکل دهیم.

 

این شاعر در پاسخ به این سوال که مضمون شعری و ارتباط آن با کودک و نوجوان چقدر موفق بوده است، یادآور شد: شعر مهمترین رسانه بوده است. شعر امکان سریع الانتقال بودن را دارد، امروز تلویزیون و ماهواره‌ها و خبرگزاری‌ها به بیان مطالب می‌پردازند، در گذشته این رسالت را شعر انجام می‌داد. شعر مهمترین رسانه در جنگ ها و رجز خوانی ها بود که نقش کارکردی داشت و هنوز نیز آن نقش را دارد. چرا که شعر به حافظه سپرده می‌شود و به نوعی می‌توان گفت شعر ثروت ملی ما محسوب می‌شود.

 

کمال شفیعی مشعوف در پایان گفت: شعر قیصر امین پور در مورد عاشورا، به دلیل اشاره‌های غیر مستقیم او به بحث عاشورا تا به امروز هر روز مرور می‌شود و در طول زمان با هر اتفاقی که حس شما را برای دفاع برمی‌انگیزد به روز می شود.


نظرات کاربران

    نظر خود را درباره این مطلب، با دیگر بازدید کنندگان سایت به اشتراک بگذارید !

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *