تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۰۲ | شناسه مطلب : ۲۶۵۶۹ | تعداد بازدید :

مديريت بازاريابي بايد رفتار مصرف‌كننده را تحليل كند

در نشست معرفی و بررسی کتاب «رفتار مصرف‌کننده پیشرفته» مطرح شد؛

مدیریت بازاریابی باید رفتار مصرف‌کننده را تحلیل کند

سینا نعمت‌زاده در نشست معرفی و بررسی کتاب «رفتار مصرف‌کننده پیشرفته» با اشاره به اینکه مدیریت بازاریابی باید رفتار مصرف‌کننده را تحلیل کند، اظهار کرد: حتی باید دلایل این‌که چرا مصرف‌کننده یک رفتاری را کنار گذاشته است، بررسی شود. بنابراین باید دید در ذهن و نگرش او چه چیزی رخ می‌دهد؛ از همین منظر است که مدیریت بازاریابی و بررسی رفتار مصرف‌کننده اهمیت دارد.

به گزارش روابط‌عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، نشست معرفی و بررسی کتاب «رفتار مصرف‌کننده پیشرفته» چهارشنبه (اول دی ماه ۱۴۰۰) با حضور سینا نعمتی‌زاده (نویسنده)، عباس حیدری (منتقد) و وحیدرضا میرابی (منتقد) برگزار شد.

 

این کتاب برای دانشجویان دکتری نوشته شده است

سینا نعمتی‌زاده در ابتدای این نشست درباره فصول مختلف کتاب توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در فصل اول، انواع مکاتب بازاریابی و در فصل دوم، رفتار مصرف‌کننده و مدیر بازاریابی بررسی شده است. فصل سوم به پژوهش درباره مصرف‌کننده اختصاص یافته و در آن از پارادایم‌ها صحبت شده و پژوهش‌های کمی و کیفی مورد بررسی قرار گرفته است.

 

وی ادامه داد: در فصل چهارم مراحل پردازش اطلاعات بیان می‌شود. فصل پنجم به انگیزش مصرف‌کننده پرداخته و نظریه‌های مرتبط با انگیزش طرح می‌شود. فصل ششم به بحث شخصیت، خودانگاره‌ها و نقش‌های مصرف‌کننده، فصل هفتم به مفهوم رفتار و کارکردهای نگرش و استراتژی‌های آن و فصل هشتم به ارتباطات و ارتباطات ترغیب کننده و ارتباطات بازاریابی و... می‌پردازد. فصل نهم فرآیند تصمیم‌گیری مصرف‌کننده و مدل‌های تصمیم‌گیری را مدنظر قرار داده و فصل دهم خرید و رفتار مصرف‌کننده را تحلیل می‌کند.

 

او با بیان این‌که باید از ابتدا بازار هدف و مصرف‌کننده‌ها را مشخص کنیم، بیان کرد: در فصل یازدهم رضایت‌مندی بعد از خرید، وفاداری به برند و… مطرح شده است. همچنین در فصل دوازدهم تاثیرات گروه بر رفتارهای مصرف کننده، در فصل سیزدهم واحد خانواده در فرآیند تصمیم‌گیری، در فصل چهاردهم فرهنگ و رفتار مصرف‌کننده، در فصل پانزدهم مصرف‌کنندگان و خرده فرهنگ‌ها، در فصل شانزدهم جامعه مصرفی،  در فصل هفدهم مصرف کالای ایرانی، در فصل هجدهم روانشناسی فرهنگ مصرف‌کننده و در فصل نوزدهم هیجان و منطق در رفتار مصرف‌کننده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

نعمتی‌زاده با اشاره به انگیزه نوشتن این کتاب گفت: دنبال کتابی بودم که بتواند سرفصل‌های دوره دکتری را پوشش دهد چون این یکی از دروس اصلی دکتری مدیریت بازاریابی است. از سوی دیگر می‌خواستم دانشجویی که می‌خواهد برای دوره دکتری آزمون دهد از این سرفصل‌ها استفاده کند. همچنین می‌خواستم یک نگاه تاریخی و فلسفی در کتاب داشته باشیم.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بحث رفتار مصرف‌کننده بسیار جدید است و شاید 30 سال مباحث آن مطرح شده است، یادآور شد: در زمانه‌ای که ما دوره دکتری داشتیم این درس نبود اما اکنون یک درس تخصصی است. ما سعی کردیم در این اثر به صورت بومی رفتار مصرف کننده و بحث کالای داخلی را بررسی کنیم.

 

او همچنین مطرح کرد: من تلاش کردم این کتاب اثری قابل استفاده برای دانشجوی دکتری باشد به همین دلیل ترتیب و توالی دقیقی ندارد. البته شاید در تجدید چاپ لازم باشد فصول دیگری به آن اضافه شود.

 

سینا نعمتی‌زاده در پایان سخنان خود گفت: درباره فروش مجازی و آنلاین ممکن است گفته شود که آواتار من خرید کند و برای من ارسال شود. اما باز پشت این آواتار انسان و رفتار آن قرار دارد. ممکن است در روش‌ها و تکنیک‌ها تفاوت ایجاد شود اما رفتار مصرف کننده رفتار انسان است. بنابراین مدیریت بازاریابی باید رفتار مصرف‌کننده را تحلیل کند. حتی باید دلایل این‌که چرا مصرف‌کننده یک رفتاری را کنار گذاشته است، بررسی شود. بنابراین باید دید در ذهن و نگرش او چه چیزی رخ می‌دهد؟ از همین منظر است که مدیریت بازاریابی و بررسی رفتار مصرف‌کننده اهمیت دارد.

 

در ادامه این نشست،‌ وحیدرضا میرابی نکاتی درباره این کتاب مطرح کرد و ادامه داد: فصل هشتم کتاب به نوعی تکرار شده و گردآوری مطالب منسجم نبوده است. در فصل خرید هم بیشتر مطلب روی فروش است تا خرید. همچنین در فصل دهم به خرید پرداخته شده اما باز فروش مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل دوازدهم هم برخی از مطالب تکراری دیده می‌شود.

 

مطالب کتاب برای مخاطب سلیس است

عباس حیدری از دیگر سخنرانان این نشست درباره این کتاب توضیحاتی ارائه کرد و گفت: ما دانشجویان دکتری را الزام به یادگیری زبان خارجی می‌کنیم اما این کتاب که منبعی برای دکتری است در این زمینه کارایی ندارد. این کتاب اثر بسیار خوبی است اما فهرست نمایه موضوعی و اعلام ندارد. همچنین در قسمت تفسیری تجربه زیسته زندگی به درستی اشاره نشده است. پارادایم انتقادی در کتاب بررسی شده اما بیشتر به مارکس، فوکو و کانت پرداخته شده اما به لحاظ تبارشناسی به خوبی مورد بررسی قرار نگرفته است.

 

این منتقد ادامه داد: در صفحه 133 به پارادایم‌ها اشاره شده که نیاز به واکاوی بیشتری دارد. در صفحه 137 باید به تفاوت منفی‌گرایی با اشتباه توجه شود چون با هم فرق می‌کند. در فصل سوم باز به پارادایم‌ها اشاره شده در حالی که در فصل یک این مطالب بیان شده است.

 

عباس حیدری در پایان گفت: در کتاب اشاره به پژوهش‌های کمی و کیفی شده در حالی‌که اساسا این سوال مطرح است که آیا لازم است در بررسی رفتار مصرف‌کننده این مطالب مورد بررسی قرار گیرد. در فصل نهم هم بهتر است به تفاوت مساله و مشکل اشاره شود. به هر حال این کتاب در مقایسه با آثار مشابه سلیس‌تر و روان‌تر مطالب را برای مخاطب شرح داده است.


نظرات کاربران

    نظر خود را درباره این مطلب، با دیگر بازدید کنندگان سایت به اشتراک بگذارید !

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *